
Wil je ervoor zorgen dat jouw product en bedrijf gevonden worden door zoveel mogelijk klanten binnen je doelgroep? Dan kun je niet meer om zoekmachineoptimalisatie heen. Dit is een belangrijk onderdeel van je online-marketingstrategie, die kan zorgen voor een sterke groei in omzet en aantal bezoekers van jouw website of pagina. Bij zoekmachineoptimalisatie richt je je op het optimaliseren van jouw website voor zoekmachines zoals Google. Door hoog in de zoekresultaten terug te komen op dit soort sites, zorg je dat klanten je bedrijf snel gevonden hebben. Maar hoe zorg je ervoor dat je website goed wordt opgepikt door zoekmachines? In dit artikel vertellen we je over een belangrijk onderdeel van zoekmachineoptimalisatie: het maken van goede content.
Content versterkt jouw bedrijf
Content, bijvoorbeeld in de vorm van geschreven blogs en webteksten, is een belangrijke schakel wanneer het aankomt op zoekmachinemarketing. Is je content, dus de inhoud van je website, interessant voor de klant? Dan is die sneller geneigd tot aankoop over te gaan. Ontbreekt de SEO-content juist, of is die slecht geschreven, dan wekt dit geen vertrouwen op bij mogelijke klanten. Ook Google analyseert de content die op jouw webpagina’s staat. Het doel van zoekmachines is om hun gebruikers de meest relevante resultaten te presenteren. Schatten ze in dat jouw pagina relevante informatie bevat (bijvoorbeeld aan de hand van relevante zoekwoorden of -termen die erop terugkomen), dan zijn zoekmachines sneller geneigd deze hoog in de zoekresultaten voor te laten komen. Dat betekent voor jou meer bezoekers, en meer verkoop.
Schrijf voor de zoekmachine en de klant
Maar hoe schrijf je precies een goede webtekst of blog? Het is een goed idee deze niet alleen te optimaliseren voor de zoekmachine, maar ook voor de klant. Ga na welke informatie jouw klanten graag willen weten en schrijf hierover een blog, of maak een aparte pagina over dit onderwerp. Door je tekst vervolgens te vullen met relevante zoektermen die voor jouw doelgroep belangrijk zijn, zorg je ervoor dat ook de zoekmachines je pagina op zullen pakken.
Een vak apart
Het schrijven van een goed geoptimaliseerde tekst is misschien lastiger dan je denkt. Zo komt er een hoop bij kijken. Je moet van tevoren weten welke zoekwoorden worden gebruikt door jouw doelgroep, en met welke zoekintentie, en hoe de concurrentie op deze zoekwoorden is. Ook het schrijven zelf kan een uitdaging zijn wanneer je van huis uit geen taalvirtuoos bent. Het is dan ook een goed idee om een online marketingbureau zoals Semwerkt in te schakelen voor jouw content. De contentspecialisten van zo’n marketingbureau weten precies wat een tekst nodig heeft om in de smaak te vallen bij zowel klant als zoekmachine.