
Overweeg dit onderzoek om u een idee te geven van hoe u uw abonnementen zou kunnen vergeten. Uit het onderzoek onder 2500 deelnemers bleek dat Nederlanders gemiddeld ongeveer €237 per maand uitgeven aan abonnementsdiensten. Het bedrag is vrij hoog, maar het is het aantal mensen dat zich niet bewust was van hun uitgaven dat alarmerend was: 2100 van de ondervraagde mensen onderschatten hun betalingen; sommige met maar liefst €400.
Vergeten om een abonnement op te zeggen
Heb je enig idee hoeveel je uitgeeft aan abonnementen? De waarheid is dat u waarschijnlijk veel meer betaalt dan u denkt. Het is moeilijk om alle stiekeme abonnementen bij te houden en de automatische factureringssystemen maken het er ook niet gemakkelijker op. Laten we eens kijken hoe u verschillende categorieën algemene abonnementen opzeggen.
Abonnementen voor smartphones/apparaten
Het is gemakkelijker om abonnementen te vergeten die zijn gemaakt via telefoon-apps. Dit zijn abonnementen van apparaten via de Play Store of iOS App Store. Het mooie van deze abonnementen is dat Google en Apple de betalingen van je rekening(en) bijhouden.
Android: Tik op het ‘Play Store’-pictogram op uw apparaat. Tik in de linkerbovenhoek op ‘Menu’ (pictogram met 3 horizontale lijnen). Dit brengt u naar een scherm van waaruit u de specifieke ‘Account’ kunt kiezen waar u zich zorgen over maakt. Tik op ‘Abonnementen’ om een lijst te zien van alle diensten waarvoor u betaalt. Vanaf hier kunt u elke service annuleren die u niet langer nodig heeft. Raadpleeg Google-ondersteuning voor meer informatie hierover.
Apple: Open ‘Instellingen’ en kies je naam om in de ‘iTunes & App Store’ te komen. Tik op uw ‘Apple ID’-link gevolgd door ‘Bekijk Apple ID’ en vervolgens op ‘Abonnementen’. Open vanuit dit scherm het betreffende abonnement en tik op ‘Abonnement opzeggen‘. Houd er rekening mee dat zodra u het abonnement opzegt, het abonnement stopt na de huidige betalingscyclus. Ga naar Apple-ondersteuning voor meer informatie over het beheren van abonnementen op verschillende iOS-apparaten.
E-mail en handmatige abonnementen
Niet alle abonnementen zijn afkomstig uit app stores. Het is gemakkelijk om vergeten abonnementen te vinden die u eeuwen geleden op uw computer hebt gemaakt. Hetzelfde geldt voor abonnementen die handmatig worden ingevuld in het winkelcentrum, op straat, op beurzen, enz. Een voorbeeld hiervan is bijvoorbeeld het KWF opzeggen. Het is mogelijk dat de abonnements meldingen als spammail komen (laten we eerlijk zijn, die lees je nooit).
De beste aanpak is om uw e-mails te doorzoeken op abonnementen. Annuleer de abonnementen door de serviceproviders te e-mailen. Als dit ongrijpbaar blijkt, ga dan door uw bankafschriften die 12 maanden teruggaan. Kijk uit voor reguliere abonnementen die u bent vergeten of frauduleus zijn. Annuleer ze via de overeenkomstige websites of door de respectieve bedrijven te e-mailen.
Is er een eenvoudigere manier om abonnementen op te zeggen?
Het doorspitten van bankgegevens die al dan niet abonnementen bevatten, klinkt helemaal niet interessant. Abonnementen op slimme apparaten zijn nog moeilijker bij te houden; je kinderen kunnen zo nu en dan op een nieuwe tikken of in-app aankopen doen. Dus is er een gemakkelijke manier om dit te doen? Ja dat is er…