Wat is online marketing precies? Die vraag lijkt misschien eenvoudig, maar is ontzettend lastig te beantwoorden. Voornamelijk omdat er heel veel verschillende antwoorden mogelijk zijn. Online marketing is ontzettend breed en beslaat alle marketingdoelen die door de inzet van digitalisering worden bereikt. Denk hierbij bijvoorbeeld aan social media, het opzetten van een goede website en het hoger scoren in Google. Met behulp van een slimme digitale marketingstrategie kan jij jouw bedrijf op de kaart zetten.
Veel ondernemers denken dat ze dit klusje wel even zelf kunnen klaren. Hoe moeilijk kan het immers zijn om een website op te zetten of social media bij te houden? Wie dit denkt, heeft het goed mis. Ieder jaar weer worden er nieuwe manieren van online marketing bedacht. De ontwikkelingen op dit gebied gaan dan ook razendsnel. Dit is voor een online marketing specialist al amper bij te houden. Zij moeten zichzelf blijven bijscholen om hun kennis te behouden. Laat staan voor iemand die dit naast zijn gewone werk wil doen. Online marketing is ontzettend breed en het kan veel betekenen voor jouw bedrijf. Maar hoe zit dat precies?
Meer contact met de doelgroep
Hoe zorg jij er als bedrijf voor dat je in contact blijft met de klant? Dit was voor de komst van online marketing heel lastig. Ondernemers wisten niet goed wat de doelgroep zou willen. Hierdoor konden ze hun marketingstrategie minder goed bepalen. Door de komst van online marketing is dit een stuk eenvoudiger geworden. Je kunt met behulp van verschillende methodes op veel niveaus contact leggen met de doelgroep.
Social media is hier een goed voorbeeld van. Een social media marketing bureau kan jou precies uitleggen hoe je met de klant in contact komt. Betrokkenheid is hierbij het sleutelwoord. Je moet kunnen laten zien dat de klant de eerste prioriteit heeft. Door bijvoorbeeld een simpel berichtje op Facebook te plaatsen, kan je enorm veel reacties krijgen. Deze reacties kun je vervolgens gebruiken om meer inzichten te verkrijgen. En dat levert uiteindelijk een groot voordeel op voor jouw bedrijf.
Conversie
Het is met online marketing veel gemakkelijker te meten wat het effect is van jouw campagne. Dit is bij traditionele marketingvormen doorgaans niet mogelijk. Wanneer je een aantal flyers op de bus doet en vervolgens het klantencontact ziet stijgen, kan dit natuurlijk komen door de gekozen marketingstrategie. Maar is dit wel zo? Niemand die het zeker weet.
Een SEO specialist inhuren helpt jou bij het meten van het effect van jouw marketingstrategie. Hierdoor weet je precies wat de campagne jou heeft opgeleverd en of dit in de toekomst opnieuw een goed idee is. Bovendien kunnen er indien nodig aanpassingen worden gedaan. Zo blijf je nooit investeren in een marketingstrategie die voor jouw bedrijf weinig zal betekenen.
De activiteit van internetgebruikers blijft toenemen
De digitale wereld blijft bestaan. De afgelopen jaren is het aantal internetgebruikers explosief gestegen. En dit blijft ook de komende jaren gewoon toenemen. Je hoeft dan ook niet bang te zijn dat jouw investering uiteindelijk niets meer waard is. De online markt zal blijven groeien. Daardoor moeten zelfs de kleine bedrijven hier uiteindelijk aan gaan geloven. Noodzakelijk om te kunnen concurreren met de ‘grote jongens’. Met Google Partner GMU zet jij alvast de eerste stap naar succes!